Valmistaudu kuolemaan uudelleen:
Dark Soulsissa harjoiteltu metodinen lähestymistapa ylivoimaisten todennäköisyyksien edessä vei pelaajat vanhan koulukunnan peleihin, joissa vaikeus oli tervetullut ominaisuus, toisin kuin nykyaikaisissa peleissä ja niiden taipumuksessa kädestä pitämiseen.
Mikään ei ylittänyt sitä tunnetta, joka syntyi, kun voitit pelin sadistiset koettelemukset ja sait todellisen onnistumisen tunteen, vaikka sitä kehuttiin yhdeksi tämän sukupolven vaikeimmista peleistä. Dark Soulsista tuli ylivoimainen hitti, ja ne, jotka jaksoivat sinnikkäästi sinnitellä läpi, halusivat masokistisesti lisää.
Uusi vaikeustaso:
Dark Soulsin fanit ilmaisivat jatko-osan julkistamisen yhteydessä suurimman pelkonsa: että jatko-osan vaikeustasoa vesitettäisiin uuden yleisön houkuttelemiseksi. Tästä huolimatta From Softwaren kehitystiimi on varmistanut, että rankaiseva vaikeustaso säilyy; veteraanit ja uudet tulokkaat saavat uusia haasteita, jotka lisäävät pelikokemusta - vihollisen tekoälyä on täysin parannettu reaktiivisilla ja mukautuvilla taktiikoilla, jotka on räätälöity pelaajan surun tuottamiseksi, pomotaisteluissa ei ole minkäänlaista ennustettavuuden tunnetta ja uudet ympäristöansat on suunniteltu monille turhauttavaa paluuta kuoleman jälkeen.
The Souls of Many, Online:
Dark Souls II jatkaa sarjan lähestymistapaa kohti psuedo-online-kokemusta, mutta sen edeltäjistä eroavat uudet omat palvelimet. Vakavasti otettaville PvP-pelaajille tämä on ehkä suurin muutos; enää ei ole kyse viivyttelevistä selkäänpuukotuksista.
Tämän muutoksen tueksi myös "Humanity"-mekaniikka on nyt muutettu "kannustamaan" online-pelaamiseen - nyt on rangaistuksia jatkuvasta offline-pelaamisesta, mutta helpommin pääsee käsiksi online-ominaisuuksiin, kuten viestien jättämiseen, jolly-cooperationin löytämiseen, kutsumiseen ja liitto-ominaisuuksiin.
Välitön kaunis näkymä, välitön epätoivo:
Uuden kehittyneen valaistusteknologian lisäksi jokainen yksityiskohta ja tekstuuri on toteutettu äärimmäisen hyvin, mikä luo äärimmäisen mukaansatempaavan kokemuksen. Viholliset ja pomot näyttävät entistäkin aavemaisemmilta, mikä antaa loistavia visuaalisia vihjeitä tuleville tutkimusmatkailijoille.