Se on levottomuuksien aikaa 1920-luvun Euroopassa. Ensimmäisen suuren sodan tuhka tummentaa edelleen lunta. Kapitalistinen kaupunkivaltio, joka tunnetaan yksinkertaisesti nimellä "Tehdas", joka ruokki sotaa raskaasti panssaroiduilla mekeillä, on sulkenut ovensa kiinnittäen useiden lähimaiden huomion.
Scythe on moottorinrakennuspeli, joka sijoittuu 1920-luvun vaihtoehtoiseen historiaan. Se on maanviljelyn ja sodan, särkyneiden sydämien ja ruostuneiden vaihteiden, innovaation ja rohkeuden aikaa. Scythessä jokainen pelaaja edustaa hahmoa yhdestä viidestä Itä-Euroopan ryhmittymästä, jotka yrittävät ansaita omaisuutensa ja vaatia ryhmänsä osuuden salaperäistä tehdasta ympäröivässä maassa. Pelaajat valloittavat alueita, värväävät uusia värvättyjä, keräävät resursseja, hankkivat kyläläisiä, rakentavat rakenteita ja aktivoivat hirviömäisiä mekkejä.
Jokainen pelaaja aloittaa pelin erilaisilla resursseilla (voima, kolikot, taistelutaito ja suosio), eri aloituspaikalla ja piilotetulla maalilla. Lähtöpaikat on erityisesti kalibroitu lisäämään kunkin ryhmän ainutlaatuisuutta ja pelin epäsymmetrisyyttä (jokainen ryhmä aloittaa aina samasta paikasta).
Scythe antaa pelaajille lähes täydellisen hallinnan kohtalostaan. Muut kuin kunkin pelaajan yksilöllinen piilotettu tavoitekortti, ainoat onnen tai vaihtelun elementit ovat "kohtaamis"-kortit, jotka pelaajat nostavat vuorovaikutuksessa äskettäin tutkittujen maiden asukkaiden kanssa. Jokainen kohtaamiskortti tarjoaa pelaajalle useita vaihtoehtoja, joiden avulla hän voi lieventää arvonnan onnea valintansa avulla. Taistelua ohjaavat myös valinnat, eivät onnea tai sattumanvaraisuutta.
Scythe käyttää virtaviivaista toimintojen valintamekanismia (ei kierroksia tai vaiheita) pitääkseen pelin sujuvana ja vähentääkseen seisokkeja kierrosten välillä. Vaikka pelaajille, jotka etsivät sitä, on paljon suoria konflikteja, pelaajia ei ole eliminoitu.
Jokaisella Scythen osalla on moottorin rakentamisen näkökohta. Pelaajat voivat parantaa toimintojaan tullakseen tehokkaammiksi, rakentaa rakenteita, jotka parantavat heidän sijaintiaan kartalla, värvätä uusia värvättyjä parantamaan hahmojen kykyjä, aktivoida mekkejä estääkseen vastustajia hyökkäämästä ja laajentaa rajojaan saadakseen suuremman tyyppisiä ja määriä resursseja. Nämä moottoria rakentavat näkökohdat luovat vauhtia ja edistystä koko pelin ajan. Järjestys, jossa pelaajat parantavat moottoriaan, lisää jokaisen pelin ainutlaatuista tunnelmaa, vaikka pelaisit yhtä ryhmää useita kertoja.